Revolutsioon kahel rattal – uue metsasaagimistehnoloogia sünd

Revolutsioon kahel rattal – uue metsasaagimistehnoloogia sünd

 

See artikkel keskendub LT40 mobiilse saeraami arengule. Artikkel on kirjutatud Wood-Mizeri arhiivi ning disainerite, teenindusinseneride ning müügi- ja turundusspetsialistidega tehtud intervjuude põhjal. Ja loomulikult kogusime tagasisidet LT40 saeraamiga töötavatelt saemeestelt. 

Esimese mobiilse lintsaeraami projekteerisid aastatel 1978–1982 USA-s kaks andekat inseneri Don Laskowski ja Dan Tekulwe. Uudsus seisnes masina hämmastavalt lihtsas juhtimises ning selles, et saeraam on kerge ja mobiilne. Ettevõte Wood-Mizer asutati 1982. aastal. Pingi mudel sai oma nime „LT“ inseneride „Laskowski & Tekulwe“ nimede algustähtedest. Uuenduslik saetööstuse tehnoloogia saavutas kiiresti tuntuse USA saemeeste seas ja jõudis Euroopasse 80ndate lõpus.

 

 

Euroopa võtab vastu esimese mobiilse saeraami 

LT40 pinkide kasutuselevõtt Euroopas pärineb aastast 1989, mil toona USA-s elanud Poola ettevõtja Jerzy Hajduczyk nägi seda saeraami esimest korda ja mõistis, milline tohutu potentsiaal sellel seadmel Poolas oleks. Arhitekt Hajduczyk oli puitkarkasside ehituse entusiast. Ta kohtus Don Laskowskiga ja tegi ettepaneku hakata Euroopas lintsaepinke levitama, propageerides samal ajal puitkarkassmajade ehitamise ideed. 1990. aasta suvel sai Poolas Kolo linnas äsja avatud Wood-Mizeri esindus Ameerikast oma esimesed LT40 saeraamid. 

 

 

„Mäletan, et kaks esimest LT40-d, mis Ameerikast meile jõudsid, olid 1988. aastal valmistatud 87. aasta mudelid. Siis saime paari kuu pärast LT30 ja LT40 masinad, mille vahe oli sängi pikkuses: LT30 oli 5,1 m ja LT40 6,4 m, ning saepea oli mõlemal samasugune,“ meenutab Wood-Mizeri hooldusinsener Robert Fret. „Me kasutasime neid esimesi Kolosse saabunud saeraame avalikeks demonstratsioonideks ja teenuste osutamiseks.“ Palkide saagimise teenus oli väga populaarne ja Wood-Mizeri hästi koolitatud operaatorid said samal ajal uut tehnoloogiat parimal võimalikul viisil rakendada ümberkaudsetes linnades ja külades. 

1990. aastate algus oli Poolas keerukate majanduslike ja poliitiliste muutuste aeg. Saetööstuses oli seisak ja see vajas hädasti reformi. Paljud saeveskid kasutasid vanu statsionaarseid jämedate saagidega raammasinaid, mis suutsid lõigata vaid piiratud läbimõõduga palke. Lisaks kasutasid need vanad saeraamid palju energiat ja tekitasid palju jäätmeid. Kliendid pidid oma palgid saeveskisse ise kohale tooma, mis tähendas neile täiendavaid transpordikulusid. „Vanadel raammasinatel saetud palk tuli täielikult läbi lõigata, enne kui operaator nägi, mis seal sees on ja mis kvaliteediga lauad sellest palgist tulevad. Üldiselt laadite palgi raamsae peale ja loodate, et saadud saematerjal on enam-vähem normaalse kvaliteediga,“ räägib Robert Fret.

Mobiilne lintsaepink LT40 pakub hoopis teistsugust saagimisviisi. „Kui me veel esimeste masinatega mööda ümbruskonda klientidele palke lõikamas käisime, tulid terved külad vaatama, kuidas me töötame. Inimesed küsisid, mis masin see on ja kuidas see saeb. Nad ei uskunud, et säng suure paplipalgi raskusele vastu peab. Nende üllatuseks lõikas LT40 need palgid vähese vaevaga laudadeks ja prussideks. Meie kliendid võisid ühest palgist saada oluliselt rohkem laudu, kui nad ootasid. Saetööstuse jaoks ei olnud see lihtsalt läbimurre. See oli revolutsioon!“ meenutab klienditeeninduse juht ja Wood-Mizeri üks kogenumaid töötajaid Dariusz Kujawa, kes alustas oma karjääri ettevõttes 1990. aastal kohe esimesest päevast. 

 

 

Teiseks revolutsiooniks said LT40-s kasutatavad kitsad, tugevad ja väga tõhusad lintsaed. Peenlõiketehnoloogia on võimaldanud lõigata väärtuslikumat puitu minimaalse jäätmete koguse ja väiksema energiakuluga. „Selle saeraami abil saime lahti saagida kuni 90 cm läbimõõduga tammepalki. Inimesed ei uskunud, et see võimalik on. Demonstratsioonidel ja näitustel oli meil alati palju pealtvaatajaid, kes aitasid meil hea meelega palke laadimiskäppadele veeretada. See oli tore!“ meenutab Robert Fret.

Uuenduslik konstruktsioon 

Wood-Mizeri insenerid olid tolleaegsest puidutööstuse olukorrast hästi teadlikud. Nad töötasid välja ja rakendasid mitmeid insenertehnilisi lahendusi, mis on saanud Wood-Mizeri edu põhjuseks. Saeraami projekteeriti nii, et see oleks kerge, hõlpsasti käsitsetav, ja mis kõige tähtsam – kaasaskantav. See võimaldas kasutajal palkide töökohale vedamise asemel sinna hoopis masina transportida. 

 

 

„Uudne oli kerge konstruktsioon ja võimalus saeraami pukseerida. Üks esimesi Poolasse jõudnud masinaid oli Wood-Mizer LT40 saeraam võimsusega 24 hj ja kaaluga umbes 1200 kg. Sellel oli hüdrauliline säng koos selliste funktsioonidega nagu keskkinnitus, palgi pööramine, laadimiskäpad ja tungraud palgi tasandamiseks sängil. Ma ei unusta kunagi, kuidas me masinat väikese sõiduautoga mööda linna pukseerisime – täna paneb see mind muigama,“ tunnistab Dariusz Kujawa. 

LT40 saeraam ei olnud mitte ainult revolutsioon saetööstuses, vaid ka suurepärane võimalus inimestele väikese investeeringuga oma äri alustada. Ärilisest küljest on mobiilse saeraami soetamine otse tellija juures teenuse osutamiseks arukas otsus, kuna LT40 toodab palgist palju rohkem viimistletud saematerjali kui traditsioonilised saagimismeetodid, ning sellest tulenevalt on raiskamine minimaalne. „LT40 annab oma omanikele võimaluse head raha teenida. Kümned tuhanded näited üle maailma on tõestanud, et sellest masinast piisab jõuka ettevõtte loomiseks,” ütles Robert Fret.

 

 

Oma klassi liider 

Algusest peale oli saeraam suurepäraselt kujundatud ning omas funktsioone, mis määrasid tööstusele uue suuna. LT40-st on saanud tehniline standard kõikidele Wood-Mizer LT-seeria lintsaepinkidele, mis on varustatud sängi kohale üksikmasti külge riputatud konsoolsaepeaga. 

Ostes LT40, saate legendi. Iseseisva äri jaoks, mille tootmistase on stabiilne ning millel ei ole mahu suurendamise vajadust, on see saeraam praktiliselt igavene, selgitab Dariusz Kujawa. 

 

 

Mitmed LT40 lintsaepingi järgmise 40 aasta jooksul teostatud uuendused ja muudatused on võimaldanud saavutada kõrgemat ohutust ja kasutusmugavust ning maksimaalset tõhusust ja lõiketäpsust. Mõnel juhul tulid soovitused konstruktsiooni täiustamiseks otse kasutajatelt. 

Olulised täiustused LT40 saeraami konstruktsioonis: 

•    1987 – esimesed modifikatsioonid tehakse USA-s 
•    1991 – haldamise lülitite ühendamine operaatori ühele konsoolile  
•    1992 – inertsiaalpidurdusmehhanismi kasutuselevõtt 
•    1996 – sängi kapitaalne moderniseerimine 
•    1997 – „Simple Set“ – elektrooniline seade saepea kõrguse automaatseks reguleerimiseks etteantud paksusega lõikelaudade jaoks 
•    1998 – üleminek vahelduvvoolule ja meetermõõdustikule 
•    2000 – KUBOTA bensiinimootorite kasutuselevõtt 
•    2020 – LT40WIDE saepea laia versiooni turule toomine

Saage rohkem informatsiooni Wood-Mizeri LT40 kaasaskantava saeraami kohta. 

 

Liituge meie uudiskirjaga
Teile saadetakse e-posti teel eksklusiivseid eripakkumisi, teavet uute toodete kohta ja kutseid eriüritustele!